2012-03-17

"Türkler hem savaşta hem dinde demir gibidirler." Romanya Kralı Büyük Ştefan

"Türkler hem savaşta hem dinde demir gibidirler." Romanya Kralı Büyük Ştefan


ROMANYA KRALININ OĞLUNA NASİHATİ

Romanya'daki Liselerde yakın tarihe kadar okutulan Prof. Petre V. Haneş'in yazdığı (Carîe de Limba Românâ) isimli tarih kitabında Osmanlılarla alâkalı şunlar yazılıdır;

Ştefan cel Mare (Büyük Ştefan) 1457 yılında tahta çıktı. 47 yıl hükümdarlık yaptı. Ölmeden önce tahtını oğlu Buğdan'a bıraktı ve ona şu tavsiyelerde bulundu;

"Değerli oğlum, benim son günlerim yaklaştı. Yakında dünyayı terk edeceğim. Sen benim yerime geçeceksin. Bu devletin şerefini korumaya gayret göster. İhtiyatlı ve akıllı ol. Komşuya (Macarlar, Polonyalılar, Almanlar) güvenme. Çünkü komşun yardım edeceğine söz verdiği zaman seni batırmaya çalışır.

Hatırlarsın, Polonyalı Albert, Türklere karşı bana yardım edecekti. Eğer tedbirli olmasaydım, kim bilir şu an güzel yurdumuz hangi durumda bulunurdu? Duyduğun gibi, her zaman büyük tehlikelerle karşı karşıya geldik. Komşu ülkeler bizim yardım seslerimizi duymak bile istemiyorlardı. Onlar, bizim ülkemizin zayıflamasını ve sonra da aç kurtlar gibi saldırmayı bekliyorlardı. Türklerle yaptığımız savaşlarda bunların hepsini gördük. Savaşın bizim için iyi gittiğini duyunca, Macarlar, Almanlar ve Polonyalılar bize birkaç yüz askerle yardım ettiler. Sonradan bütün dünyaya, onların yardımlarıyla kazandığımızı söylediler.

Bu anlattıklarımdan komşularımızın kim olduğunu gör ve anla. Dikkatli ol ve onlara güvenme. Zamanın ne getireceği bilinmiyor. Belki bir zaman gelir, bizim ülkemiz büyük bir hükümdarın himayesine alınarak korunur. Bu durumlarda çok dikkatli olmanı ve bakışlarını Türklere yöneltmeni isterim. Türkler hem savaşta hem dinde demir gibidirler Dinleri de değişik olmasına rağmen hilekâr değiller. Onlar dürüst savaşıyorlar. Onlara teslim olduğun zaman, anlaşma ile bir vergiye razı oluyorlar, anlaşmaya sâdık kalıyorlar. Bunun tersine Hıristiyan komşularımız, Macarlar ve Polonyalılar, her şeyimizle bizi bitirmeye çalışıyorlar. Buna rağmen hiçbir hıristiyan hükümdarı bizim gibi ülkesini koruyamaz. Bu korumayı Türkler daha iyi yapabilirler. Bugün en güçlü onlardır."

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Bu ay öne çıkanlar