Uçmayı Başaran İlk İnsan Endülüslü Abbas bin firnas |
Eş-Şeyh Ahmed b. Muhammed El-Makkarî et-Tilemsânî, Nefhu't-Tîb isimli eserinde dünyada ilk uçan kişinin Abbâs b. Firnâs olduğunu ve bu zâtın daha pek çok icadının da bulunduğunu kaydetmektedir.
***
Fizik ve astronomi sahasında birçok keşfe imza atan Endülüslü Ebu'l-Kâsım Abbâs b. Firnâs (vefatı M. 887), aynı zamanda dünyâda uçmayı başaran ilk kişidir. Dünya ilim ve teknoloji târihinde maalesef bugüne kadar üstün güçlerin dayatması hâkim olmakta ve îcâtlar târihi de taraflı ve bir o kadar da yanlış olarak kitaplarda yazılmaya devam etmektedir.
Böyle olunca da dünyâda ilk uçan kişiler olarak târihe geçen Orville ve Wilbur Wright kardeşlerden 1017 sene önce uçmaya muvaffak olan Abbâs b. Firnâs'ın ismi bile zikredilmez.
Eş-Şeyh Ahmed b. Muhammed El-Makkarî et-Tilemsânî, Nefhu't-Tîb isimli eserinde dünyada ilk uçan kişinin Abbâs b. Firnâs olduğunu ve bu kişinin daha pek çok icadının da bulunduğunu kaydetmekte ve şu mühim bilgileri yazmaktadır: "İbn-i Firnâs, o zamana kadar hiçbir yerde benzeri görülmemiş bir âlet yaptı. Yaptığı bu geniş satıhlı âletin üzerini gayet ustaca has ipekten bir kumaşla kaplayıp, kumaşı da hiç boş yer bırakmadan kuş tüyleriyle örttü. Uzun çalışmalar neticesinde, yapmış olduğu cihazı bitiren İbn-i Firnâs aleti çalıştırmaya ve ona binerek havada uçmaya muvaffak oldu. Bu âletle uzun zaman havada kaldı, pikeler yaptı. Daha sonra da adetâ bir kuş gibi süzülerek yere kondu."
Prof. Dr. Philip K. Hitti, Siyâsî ve Kültürel İslâm Târihi isimli eserinde Ibn-i Firnâs hakkında şunları kaydetmektedir: "İslâm târihinde bu kişi yâni İbn-i Firnâs, insanın uçması hususunda ilk ilmî teşebbüsü yapan kimse olarak da bilinir. Kaynakların bize naklettiğine göre onun uçmak için geliştirdiği âlet, kuş tüylerinden yapılmış kanatlardan oluşan bir cihazdan ibaretti ve kendisini havada uzun müddet uçurabilmişti."
İbn-i Firnâs'tan 750 sene sonra, gelişmiş bir mekanizma ile Galata Kulesi'nden Üsküdar'a kadar uçmaya muvaffak olan Hezarfen Ahmed Çelebi'nin de maalesef ilim ve teknoloji târihinde adı geçmez.
Dünyâ îcâtlar ve teknoloji târihi tarafsız ve târihî hakîkatlere uygun olarak ele alınmalı ve yazılmalıdır. Belki bir gün insaflı ilim adamları bunu gerçekleştirirler. İnsanlığın rahat ve menfaati için geçmişte yapılmış bütün çalışmaların sahiplerinin en azından isimlerinin zikredilmesi bir ilim namusu ve insanlık borcudur,
Kemal Öncel
Yedikıta
Sayı 2, Ekim 2008
Kaynaklar
Eş-Şeyh Ahmed b. Muhammed El-Makkarî et-Tilemsânî, Nefhu't-Tîb, c. III, Dârüssâdır, Beyrut, s. 374.
Philip K. Hitti, Siyâsî ve Kültürel İslâm Târihi, c. III, İstanbul 1980, s. 951.
Fuat Sezgin, İslam'da Bilim ve Teknik, c. I, 2007, s. 18.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.